EK SAYFA – 1155-3
باب: لا
يسأل أهل
الشرك عن
الشهادة
وغيرها.
29. ALLAH'A ŞİRK KOŞANLARIN (GAYR-İ MÜSLİMLERİN) ŞAHİTLİK
ETMELERİ İSTENMEZ
وقال الشعبي:
لا تجوز شهادة
أهلل الملل
بعضهم على
بعض، لقوله
تعالى:
{فأغرينا بينهم
العداوة
والبغضاء}
/المائدة: 14/.وقال
أبو هريرة عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم: (لا
تصدقوا أهل
الكتاب ولا
تكذبوهم،
وقولوا: {آمنا
بالله وما
أنزل}. الآية)
Şa'bi "Farklı dinlerden olanların birbiri aleyhine şahitlik
etmeleri caiz olmaz. Çünkü Allah Teala "Bu sebeple kıyamete kadar
aralarına düşmanlık ve kin saldık" [Maide 14] buyurdu" demiştir. Ebu
Hureyre r.a., Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in "Ehl-i kitabı ne
doğrulayınız, ne de yalanlayınız. "Allah'a ve indirilene inandık" deyiniz"
buyurduğunu nakletmiştir.
حدثنا
يحيى بن بكير:
حدثنا الليث،
عن يونس، عن
ابن شهاب، عن
عبيد الله بن
عبد الله بن
عتبة، عن ابن
عباس رضي الله
عنهما قال: يا
معشر
المسلمين،
كيف تسألون
أهل الكتاب، وكتابكم
الذي أنزل على
نبيه صلى الله
عليه وسلم
أحدث الأخبار
بالله،
تقرؤونه لم
يشب، وقد حدثكم
الله أن أهل
الكتاب بدلوا
ما كتب الله وغيروا
بأيديهم
الكتاب،
فقالوا: هو من
عند الله
ليشتروا به
ثمنا قليلا،
أفلا ينهاكم
ما جاءكم من
العلم عن
مساءلتهم،
ولا والله ما
رأينا منهم
رجلا قط
يسألكم عن
الذي أنزل
عليكم.
[-2685-] Abdullah b. Abbas r.a.'ın şöyle dediği rivayet edilmiştir: "Ey
müslümanlar! Allah'ın Nebiine indirdiği Kitab'ı Allah'la ilgili haberlerin en
yenisi iken ve Onu katışıksız (saf bir halde) okuyup dururken nasıl ehl-i
kitaba soru sorabiliyorsunuz! Allah size ehl-i kitabın, Allah'ın yazdığını
değiştirdiklerini ve Kitaplarını elleriyle tahrif ederek, az bir bedelle
değiştirmek için "Bu Allah'ın katındandır" dediklerini bildirmedi mi?
Size gelen ilim, onlara soru sormayı size yasaklamıyor mu? Vallahi! Biz bu güne
değin, onlardan tek bir kişinin gelip de size ne indirildi diye sorduğunu
görmedik"
Tekrar: 7363, 7522, 7523
AÇIKLAMA: Bu başlık, gayrimüslimlerin şahitliklerinin
hükmünün açıklanması için açılmıştır. Selef alimlerinin bu konuda başlıca üç
görüşü vardır: Alimlerin çoğunluğu gayrimüslimlerin şahitliğinin kesinlikle
kabul edilmeyeceği görüşünü benimsemişlerdir.
Bazı tabiin alimleri Müslümanların aleyhine olmayan bütün
durumlarda gayrimüslimlerin şahitliğinin geçerli olduğu görüşündedir. Kufe ehlinin
görüşü de böyledir. Onlar "Gayrimüslimlerin birbiri hakkındaki
şahitlikleri kabul edilir" demişlerdir. Ahmed'den gelen bir rivayet de
böyledir. Ancak bazı Hanbel! alimleri bu görüşü kabul etmezler.
Ahmed b. Hanbel, yolculuk halini genel hükmün kapsamı dışında
tutmuş ve yolculukta ehl-i kitabın şahitliğini geçerli görmüştür. Nitekim
"Vasiyetler" bölümünün sonlarında bu konu açıklanacaktır.
Hasen-i Basri, İbn Ebı Leyla, Leys b. Said ve İshak b. Rahuye
"Farklı din müntesiplerinin birbiri aleyhine şahitlikleri kabul
edilmez" demişlerdir. Çünkü Allah Teala "Bu sebeple kıyamete kadar
aralarına düşmanlık ve kin saldık" buyurmuştur. Bu görüş, töhmetten uzak
olduğu için adalete en uygun görüştür. Alimlerin çoğunluğu ise
"beğendiğiniz şahitlerden ... " ayetini ve bunun dışındaki bazı ayet
ve hadisleri delil getirmişlerdir.
Ebu Hureyre'nin rivayet ettiği hadisteki "ehl-i kitabı
doğrulamayınız" ifadesinden maksat, başkaları tarafından doğruluğu
bilinmeyen konularda ehl-i kitabı doğrulamanın yasaklanmasıdır. Dolayısıyla bu
yasak, alimler çoğunluğunun dediği gibi, onların şahitliklerinin kabul
edilmeyeceğini gösterir.